1
Січень 2024року
обмінюємося досвідом
учнівське самоврядування

Учнівське самоврядування: формуємо соціальну та громадянську компетентності учнів

Добре організоване за змістом і формою учнівське самоврядування має потужний виховний потенціал, формує соціальний досвід та ціннісні орієнтири, створює простір для самореалізації учнів. Ознайомтеся з досвідом колег і допоможіть вашим учням стати повноцінними господарями закладу освіти, ініціаторами оновлення освітнього простору

Світлана Куцкір , заступник директора з навчально-виховної роботи Тернопільського навчально-виховного комплексу «Школа-колегіум Патріарха Йосифа Сліпого»

У концепції виховання дітей та молоді в національній системі освіти записано, що ідеалом виховання є гармонійно розвинена, високоосвічена, соціально активна й національно свідома людина, наділена глибокою громадянською відповідальністю, високими духовними якостями, здатна до саморозвитку і самовдосконалення. Мета зрозуміла, але яким чином сучасна освіта має виховати цей ідеал українського громадянина? Адже основну увагу ми звикли приділяти навчанню, а не вихованню. Усім відомі рейтинги участі в олімпіадах, конкурсах, змаганнях. Знання початків аналізу в математиці, генетики й біології не допоможе учням підготуватися до реального життя в суспільстві з ринковими законами виживання. Тож у школі більше уваги треба приділяти соціалізації особистості, зокрема учнівському самоврядуванню. Але перш ніж заглибитися в цю тему, хочу поділитися невеличкою притчею.

Притча «Урок метелика»
Якось у коконі з’явилася маленька щілинка. Крізь неї почав пробиратися метелик, який хотів розправити свої крильця і полетіти. Це помітив випадковий перехожий і став спостерігати. Однак минула година, дві, три… Щілина не розширилася, а метелик не зумів вибратися і навіть перестав ворушитися. Тоді перехожий вирішив допомогти йому — обережно розрізав ножем кокон. Метелик одразу виповз, але тільце його залишилося слабким і немічним, а прозорі крила майже не рухалися.
Перехожий продовжував спостерігати, чекаючи, що ось-ось крила метелика розправляться, зміцніють і він полетить. Проте цього так і не сталося. Він так і не зміг злетіти!
А причина в тому, що чоловік, бажаючи допомогти, не розумів головного: зусилля, яких треба докласти, щоб пробратися через вузьку щілину кокона, необхідні метеликові для того, щоб рідина з його тільця потрапила в крила й надала їм потрібної сили. І життя змушувало метелика докладати зусиль. Бо саме зусилля загартовують і дають змогу рости й розвиватися. Зусилля — це те, що найбільш потрібне нам у житті. Якби можна було жити без труднощів, ми були б обділені. Ми не змогли б стати такими сильними, якими є зараз. І ніколи не змогли б «літати».

Притча про метелика допомагає зрозуміти суть соціального замовлення суспільства — виховувати молодь, яка володіє не лише певною сумою знань, умінь і навичок, а здатна активно включитися в процеси, що відбуваються в нашій країні. Заклад освіти сьогодні — це одна з основних інституцій соціалізації молодого покоління, і саме він є простором життя учня. Тут учень не готується до життя, а повноцінно живе, і тому вся діяльність учасників освітнього процесу вибудовується так, щоб сприяти становленню особистості як творця і архітектора власного життя.

Структура учнівського самоврядування

Формуванню соціальної та громадянської компетентностей учнів у нашому закладі освіти сприяє учнівське самоврядування. Воно уособлює демократичну та самодіяльну атмосферу, захищає й забезпечує права всіх учнів, допомагає педагогічному колективу проводити різноманітні заходи, виступає їх ініціатором.

Розглянемо структуру учнівського самоврядування нашого закладу освіти (Схема). Вищим органом учнівського самоврядування є загальні збори Учнівського парламенту. Проводимо загальні збори щонайменше двічі на рік: у вересні визначаємо завдання на новий навчальний рік, у травні — Учнівський парламент (далі — парламент) звітує про виконану роботу.

Парламент передбачає членство учнів 5—9-х класів та І—ІІ курсів (10—11-х класів) і діє відповідно до свого Статуту. Учні початкової школи також беруть повноправну участь у житті закладу — для них створена Рада лідерів.

Діяльність парламенту розпочинається з виборів президента. Для участі у виборчій кампанії кандидати презентують свої програми. Вибори проходять після очних дебатів кандидатів та відкритого голосування новоствореного парламенту.

Парламент складається з таких секторів, як-от:

  • управлінський;
  • навчальний;
  • інформаційний;
  • дозвілля та цікавих справ;
  • дисципліни та порядку;
  • волонтерства.

Напрями діяльності секторів детально описані в Статуті парламенту. Кожен сектор очолює голова сектору, він організує його роботу, складає плани, готує звіти. Участь у діяльності того чи того сектору — справа індивідуальна, залежить від уподобань та можливостей кожного учня.

Основний принцип роботи парламенту, як і роботи закладу загалом, — педагогіка партнерства, зокрема:

  • повага до особистості;
  • доброзичливість і позитивне ставлення;
  • довіра у взаєминах;
  • діалог — взаємодія — взаємоповага;
  • розподілене лідерство — проактивність, право вибору та відповідальність за нього, горизонтальність зв’язків;
  • принципи соціального партнерства — рівність сторін, добровільність прийняття зобов’язань, обов’язковість виконання домовленостей.

Приклади діяльності

Зважаючи на високий темп сучасного життя, високі вимоги роботодавців до працівників, молодій людині, яка бажає вибудувати успішну кар’єру, конче необхідні навички лідера, професійного менеджера. Причому ці навички мають бути не теоретичними, а підкріпленими власним практичним досвідом. Але де взяти такий досвід вчорашньому випускникові? Відповідь проста — вищу конкурентоспроможність на ринку праці матимуть ті випускники, які під час навчання брали активну участь у діяльності органів учнівського самоврядування, молодіжних громадських організацій. Вони на практиці здобули навички організаційної роботи, ефективної комунікації, проведення заходів, а головне — вміння переконувати інших у необхідності реалізувати ті чи ті конкретні дії.

Уявіть ситуацію, що учень хоче за один рік стати майстром спорту з плавання, лише вивчаючи спеціальну літературу. Кожен розуміє, що це неможливо, адже щоб стати професіоналом у спорті, потрібні роки виснажливих тренувань. Так само, працюючи в молодіжних громадських організаціях, органах самоврядування, молодь здобуває практичні навички і при цьому має право на здійснення помилок і час — на їх виправлення. І що раніше молоді люди почнуть таку діяльність, то більшого вони зможуть досягти.


Кредо Учнівського парламенту: «Вирішили. Зробили. Відповідаємо»

Учнівське самоврядування в нашому закладі забезпечує злагоджену роботу всіх колективів, розв’язує повсякденні завдання з урахуванням інтересів учнів, готує їх до участі в майбутньому управлінні державними і громадськими справами. Кредо нашого Учнівського парламенту: «Вирішили. Зробили. Відповідаємо». Зокрема, у 2023 році за ініціативою представників парламенту проведено такі заходи, як-от:

  • пізнавальні зустрічі «Через терня випробувань — до зірок небесної слави» — про складний і славетний життєвий шлях Патріарха Йосифа Сліпого, чиє ім’я з честю носить школа-колегіум;
  • урок гордості «Знай наших»;
  • літературні читання «Жива варта» — читання прози та поезії про Йосифа Сліпого;
  • коляда-челендж;
  • уроки подяки «Україна понад усе!»;
  • урок пам’яті «Хай світло від свічки у небо летить» — вшанування невинних жертв Голодомору 1932—1933 років;
  • патріотичний флешмоб до Дня гідності та свободи;
  • День учнівського самоврядування;
  • квест до Дня української писемності та мови (див. Додаток 1);
  • креативна розважальна програма «Я славлю Вчителя ім’я!»;
  • квест для вчителів «Повернення у дитинство»;
  • тематичний фотоквест до Дня захисників і захисниць України (див. Додаток 2);
  • інтелектуальний конкурс «Збережемо наш скарб — рідну мову!»;
  • практичне заняття з елементами тренінгу «Це можете зробити лише ви» (див. Додаток 3);
  • інтелектуальна гра «Відомий і невідомий Шевченко»;
  • флешмоб «Вишиванка — генетичний код нації»;
  • інтелектуальна гра «Історія вишиванки» (див. Додаток 4).

Заходи, організовані та проведені за участі учнівського самоврядування, свідчать, що сучасні учні є тим талановитим і свідомим поколінням, яке своїми зусиллями здатне створити успішну й міцну державу, за існування якої сьогодні бореться весь український народ.

У жорстоких реаліях воєнного стану в Україні учні мають навчитися комунікувати між собою, визначати проблеми та знаходити способи, як їх розв’язувати. Одним із методів такої комунікації є участь учнів закладу у волонтерській діяльності. Зокрема, наші учні стали активними учасниками таких проєктів:

  • «Окопні свічки» — виготовили окопні свічки для українських воїнів;
  • «Дякую за можливість навчатися» — написали листи, виготовили листівки та обереги для воїнів, передали їх волонтерам, а також надіслали батькам-захисникам;
  • «Уроки мужності» — провели зустріч із воїнами та волонтерами;
  • благодійні ярмарки — організували ярмарки, а вторговані кошти спрямували на підтримку Збройних сил України.

Щодня кожен із нас працює та робить усе можливе, щоб світ побачив мирну, цілісну та квітучу Україну. Саме тому спільнота школи-колегіуму стала активним учасником таких проєктів, як-от:

  • обласний спецпроєкт #НАБЛИЗИМОПЕРЕМОГУРАЗОМ —
    • намалювали мотиваційні картинки «Віримо ЗСУ»;
    • написали бліц-есе «Коли закінчиться війна, то я…», які опублікували на сторінці закладу у фейсбуці;
    • створили для онлайн-виставки малюнки «Коли закінчиться війна, то я…»;
    • провели флешмоб #ЗАВДЯКИТОБІ — відеозвернення до захисників і захисниць зі словами подяки;
  • проєкт «З Богом у серці, з любов’ю до України» —
    • провели відеофлешмоб «З молитвою за Україну!»;
    • провели молитовну акцію «Візьми під опіку солдата» та «Візьми під опіку дитину»;
    • написали та опублікували в соціальних мережах есе «Війна та життєві цінності».

Ми переконані: якщо будемо духовно сильними — впораємося з усіма проблемами. І ще раз наголошуємо, що учні в нашій школі не вчаться жити, а живуть. Саме вони — повноцінні господарі закладу, ініціатори та організатори оновлення та вдосконалення освітнього простору.