1
Січень 2024року
організовуємо виховну роботу
учнівське самоврядування

Традиційна модель учнівського самоврядування: шість ідей, як осучаснити

Змініть назву — зміните суть

Зазвичай школа, розробляючи структуру учнівського самоврядування, обирає модель відповідно до своїх особливостей, профілю, традицій, матеріально-технічних і кадрових можливостей. Спробуйте поглянути на ідею самоврядування під іншим кутом. Наприклад, відштовхніться від… назви. Адже орган учнівського самоврядування може називатися по-різному: центр учнівської ініціативи, рада лідерів, загальношкільна учнівська рада, рада школи, загальні збори, учнівська асамблея тощо. Назва «продиктує» структуру й модель, дасть змогу визначитися зі схемою учнівських зустрічей тощо.

Чому це важливо

Центр, рада, збори чи асамблея — робота у кожному з цих органів учнівського самоврядування передбачає спільне обговорення будь-яких питань. Однак є й нюанси. Адже центр учнівської ініціативи має передбачати постійний осередок для роботи активу учнів — окремий кабінет, схожий на учительську, в якому учні зустрічатимуться не лише, щоб вирішувати важливі питання, а й просто під час перерв, щоб обговорювати ідеї тощо.

Асамблея як форма зібрання представників учнівського самоврядування буде зручною для великих шкіл з розгалуженою мережею класів, складною структурою учнівського парламенту тощо.

Зробіть структуру класного самоврядування більш розгалуженою

Традиційна модель учнівського самоврядування містить кілька рівнів. За допомогою цієї моделі учасники освітнього процесу реалізують громадянські права, беруть участь в управлінні справами закладу освіти та місцевої громади.

Початковою одиницею учнівського самоврядування є актив конкретного класу. Він складається з класного лідера, керівників і членів підрозділів. Класного лідера зазвичай називають старостою. Це виборна особа, уповноважена організовувати самоврядування всередині класу.

Загалом в учнівському самоврядуванні на рівні класу складно вигадати щось нове: система відпрацьована десятиліттями і працює, як годинник. Однак варіант її оновити є. Наприклад, на рівні класу можна виокремлювати робочі групи: спорту, проєктування й дизайну, соціальної роботи, зв’язків із громадськістю тощо.

Які переваги класного самоврядування в робочих групах

За розгалуженої системи класного самоврядування в кожного учня, навіть сором’язливого, мовчазного і невпевненого в собі, з’являється можливість перебороти себе й увійти до активу класу. Часто такі учні бояться публічних виступів, особливо таких, що відбуваються поза аудиторією звичного класного колективу, тому вони намагаються «не висовуватися». На рівні класу вони почуваються в більшій безпеці, тож їм можна й потрібно пропонувати брати участь у класному самоврядуванні. Наприклад, до робочої групи зі спорту залучіть учнів, які мають успіхи в спорті. Адже вони можуть не лише брати участь у загальношкільних спортивних заходах від класу, а й розробляти ідеї для них. Робоча група проєктування й дизайну може бути відповідальною за оформлення кабінету, оновлення стендів. Учні, які входять до робочої групи зі зв’язків із громадськістю, можуть готувати дописи до шкільної газети, сайту тощо. Варіантів залучити до активу класу нових учнів у класного керівника чимало. Головне — розгледіти потенціал, мотивувати і відзначати щонайменші успіхи.

«Рекламуйте» орган учнівського самоврядування

Учні відчувають посилену потребу в соціальних зв’язках. Учнівське самоврядування таку можливість надає. Адже через школу учні можуть виступати з громадськими ініціативами та соціальними проєктами. Педагоги мають періодично озвучувати переваги учнівського самоврядування учням, «рекламувати» його та підтримувати будь-які громадські ініціативи учнів.

Які аргументи на користь учнівського самоврядування озвучувати вчителю

1. Цікаве шкільне життя, соціальна активність і визнання успіхів. Учнівське самоврядування дає змогу розширювати соціальні зв’язки та розвивати навички роботи в команді. Учасники самоврядування — це зазвичай учні, яких усі знають і поважають.

2. Нові можливості. Насичена діяльність дає змогу учням брати участь у шкільних і міжшкільних заходах тощо. Такі заходи збагачують соціальний досвід учнів, розширюють контакти, допомагають відчувати свою успішність.

3. Престижний статус. Входити до складу активу учнівського самоврядування школи престижно. Вибори голови учнівського самоврядування щороку викликають жвавий інтерес. А відпрацьована система підтримки учнівського самоврядування дає змогу розкривати потенціал учнів та їхні лідерські якості.

Узгодьте повноваження учнів і вчителів, які входять до органу самоврядування

Вищий рівень учнівського самоврядування складається з представників учнівського самоврядування, педагогічного колективу та батьківської громадськості. Тож слід ретельно прописати їх повноваження і взаємозв’язки. Зробіть це у Статуті.

Актив учнівського самоврядування може представляти інте­реси учнів на засіданнях педагогічної ради школи або інших заходах, тож взаємини учнівського самоврядування та педагогів мають бути чітко прописані.

Які повноваження прописати в Статуті

Педагогічний колектив — директор, його заступники, класні керівники, вчителі — надає органам учнівського самоврядування необхідну допомогу, але не підміняє їх.

Педагоги можуть звертатися з тим чи тим проханням або пропозицією до органів учнівського самоврядування, висловлювати зауваження щодо їх роботи, але рішення органи учнівського самоврядування ухвалюють самі.

Педагоги не можуть скасовувати рішення органів учнівського самоврядування, але можуть оскаржити їх через директора школи.

Якщо директор не згоден з рішенням учнівського самоврядування, він може призупинити його виконання.

Додайте розділ про учнівське самоврядування в Кодекс корпоративної культури школи

Норми корпоративної та ділової етики членів учнівського самоврядування визначте в Кодексі корпоративної культури школи окремим розділом. Звісно, основні принципи роботи учнівського самоврядування збігатимуться із загальними принципами роботи школи. Однак у Кодексі доцільно прописати корпоративні символи органу учнівського самоврядування — прапор, емблему, гімн тощо, а також правила створення власного засобу масової інформації органу учнівського самоврядування тощо.

Які пункти передбачити в розділі про учнівське самоврядування Кодексу

Представники учнівського самоврядування мають право:

обирати представників самоврядування та бути обраними;

вести роботу з організації позакласної діяльності школи;

проводити відкриті засідання, запрошувати на них представників адміністрації школи;

вносити пропозиції під час зустрічей органу учнівського самоврядування, відкрито висловлювати свою думку;

створювати і розповсюджувати власний засіб масової інформації;

впливати на освітній процес школи, не порушуючи статуту школи та прав інших членів колективу школи.

Налагодьте взаємодію органів учнівського самоврядування з іншими організаціями

Використовуйте ресурси, доступні в рамках мережевої взаємодії. Зокрема, створіть єдиний виховний простір спільно з сусідніми школами, закладами дошкільної та позашкільної освіти, центрами соціальної допомоги сім’ї та дітям, закладами охорони здоров’я тощо.

Які переваги мережевої взаємодії

Взаємодія органів учнівського самоврядування з іншими організаціями дає змогу не лише розширити матеріальну та культурну базу для діяльності органів учнівського самоврядування, а й виводить його на міський рівень. Учні можуть брати участь в організації культурних, спортивних, розважальних заходів, надавати допомогу людям похилого віку спільно з установами соціальної сфери, проводити святкові ранки у закладах дошкільної освіти, брати участь у волонтерських заходах тощо. Це дає змогу посилювати громадянську компетентність учнів.

Це важливо

Функції учнівського самоврядування

Функції самоврядування реалізують через постійні та тимчасові, одновікові та різновікові групи, які створюють для організації колективних творчих, традиційних шкільних справ за основ­ними напрямами роботи школи. Органи учнівського самоврядування працюють відповідно до затвердженого плану роботи на рік, зокрема допомагають організовувати, оформлювати та готувати загальношкільні традиційні заходи, предметні тижні, соціальні акції тощо. Учнівське самоврядування:

• виступає від імені учнів з питань організації життя школи;

• надає організаційну допомогу в роботі лідерів класів;

• розробляє пропозиції щодо організації додаткової освіти;

• сприяє реалізації ініціатив щодо організації дозвілля, створює умови для їх реалізації;

• допомагає розв’язувати конфліктні ситуації, узгоджує взаємні інтереси учнів, учителів, батьків у межах принципів захисту прав учнів; бере участь у роботі Служби медіації школи, якщо вона є.

Одним із напрямів діяльності учнівського самоврядування є підготовка потенційних лідерів.

Підготувала редакція журналу «Заступник директора школи»